Frøya

Frøya

Postadresse: Postboks 152, 7261 Sistranda

Besøksadresse: Frøya kultur- og kompetansesenter, Nordfrøyveien 411, 7260 Sistranda

Telefon: 91780570 (Kommunekontakt)

E-post:toril.antonsen.aae@froya.kommune.no (Kommunekontakt), postmottak@froya.kommune.no

Kontaktperson:Koordinatoransvaret for DKS i Frøya kommune, ligger til Frøya kulturskole. Det er virksomhetsleder i kulturskolen, Toril Antonsen Aae, som er kommunekontakt fra 1.april 2017.

Kontaktperson: Toril Antonsen Aae, 91780570, toril.antonsen.aae@froya.kommune.no

Antall produksjoner: 11

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

Askeladden på nye eventyr (Absence Crew)

Scenekunst, Trinn: 1-10
Vinnar av Gullsekken 2013 og Skolesekkprisen 2014 - prisen for beste produksjon!Gjennom spektakulære akrobatiske krumspring og smittande energi formidlar Absence norske folkeeventyr på ein ny og spennande måte. Framsyninga har dansen i sentrum og er bygd rundt kjende folkeeventyr. Elevane får møte Espen Askeladd og brørne hans som skal prøve å vinne prinsessa og halve kongeriket. Vi veit alle korleis det endar, men kva som skjer med Askeladden på veg til kongsgarden er ei anna historie.''Absence har samlet de mest kjente og kjære folkeeventyrene til en forestilling med musikk, humor, skuespill, halsbrekkende akrobatikk og ikke minst mye fantastisk dansing. De er ute etter å imponere publikum, få dem til å humre og le. Slik har du garantert aldri sett Bukkene Bruse, prinsessen og Espen Askeladd før!'' (dns.no)Ei framsyning vi trur elevane seint vil gløyme!

Familiebildet

Film, Trinn: VG1-VG3
Denne produksjonen på 90 minutter består av: Kort introduksjon av filmskaper Yvonne Thommassen, kort om forskjell på dokumentar- og fiksjonsfilm, visning av dokumentaren «Familiebildet» (60 minutter) og samtale om tematikken i filmen.Kort om filmen: Da Thomassens bestemor var 26 år, opplevde hun noe som satte dype arr i henne for resten av livet. Hele Finnmark ble satt i brann og utslettet. Hun, hennes mann og deres tre små barn måtte flykte – eller bli igjen og dø. I tre uker var de på flukt i en liten sjark. Å holde familien samlet var det viktigste for bestemor, men i dag er det ikke alle som har kontakt med hverandre lenger. Thomassen vil derfor prøve og samle familien igjen for å ta en siste familiebilde – og for å finne ut hvorfor ting ble som de ble. Underveis dukker det opp noe som hun overhodet ikke visste om familien og om seg selv. De er av samisk slekt, og det er det ingen som vil snakke om. Det er faktisk fremdeles skamfullt.Etter filmvisning ønsker Yvonne Thomassen å få klassen med på en samtale om de ulike tema som filmen tar opp:
  • Rent historisk hva som skjedde i Finnmark i 1944. Men også se det i sammenheng med hva som skjer i verden i dag, og alle flyktningene som kommer hit nå. Er det noe vi kan ha lært av vår egen historie?
  • Hvordan traumer kan leve videre i generasjoner hvis man ikke snakker om dem.
  • Samisk historie og fornorskingspolitikken. Hva skjedde? Thomassen vil trekke dette opp mot Norge i dag, og mot ungdommene selv. Det er viktig å være stolt over hvem man er uansett identitet.  
  • Dette er en svært personlig film. Hvordan var det å lage den? Og hva er egentlig forskjellen mellom personlig og privat? Trekker paralleller mot ungdommene selv; hva publiserer de på nett. er det personlig eller privat, og hvor går grensene?

Katarina Barruk

Musikk, Trinn: 8-10
I denne produksjonen følger vi Katarina på hennes språkreise. Hun forteller om hvordan det har vært å vokse opp i et svensk samfunn med en samisk identitet. Om både opp- og nedturer som språket har ført med seg. Og om å våge å stå for den man er, selv om det iblant kan væra vanskelig.
Katarina Barruk er en av Sápmies mest fremadstormende artister. I løpet av de siste årene har hun spilt en rekke kritikerroste konserter runt om i Europa, vært årets unge kunstner på Riddu Riddu, gitt ut albumet Báruos med produsenten Frode Fjellheim og samarbeidet med Maja Ratkje i duoen Avant Joik. Hun skriver og synger på umesamisk, et språk på Unescos liste over truede språk. Likefullt klarer Barruk å trollbinde publikum med sin sterke stemme og distinkte og moderne musikalske uttrykk. I skjæringspunktet mellom joik og atmosfærisk pop bringer Barruk arven av sitt språk og sin kultur videre på sin særegne måte.
Katarina har med seg de fantastiska norska musikerne: Arnljot Nordvik (gitar), Christo Stangness (bass), Øystein Myrvoll (tangenter) och Christer Jørgensen (perkusjion). Sammen har de laget en helt ny konsertproduksjon, som inneholder alt fra tradisjonell joik till umesamiske poplåter, komponert av utøverne selv.
Medvirkende:Christer Jørgensen er perkusjonist og utdannet ved Universitet i Tromsø, hvor han tok sin master i musikkutøving. Christer jobber som musikkpedagog og som freelance-musiker, hovedsaklig innenfor jazz og improvisert musikk. Han er også for tiden aktiv med artistene Katarina Barruk, Leagus, Rustholk,og Nomzi Kumalo.Arnljot Nordvik er en gitarist, komponist og produsent fra Harstad. Han er utdannet fra Musikkonservatoriet i Tromsø og jobber nå som freelance-musiker med base i Oslo. I tillegg jobber han fast med blant andre The band called Oh (spellemansnominert for albumet Stereosoul), Slincraze, Nomzi Kumalo og Katarina Barruk.Øystein Myrvoll spiller tangenter og har studert ved musikkonservatoriet i Tromsø og Liverpool Institute for Performing arts. I dag jobber han som freelance musiker med base i Oslo. Christo Stangness er en fremmadstormende bassist fra Nord-Norge. Med sin bakgrunn fra musikkonservatoriet i Tromsø har han etablert seg som en mye brukt musiker i Norden. Med sin bakgrunn fra rocken og en forkjærlighet for folkemusikken gjør han sitt for å sette preg på musikken han jobber med. Han jobber og har jobbet med artister som Katarina Barruk, Marie Bergman, Jon Balke og Slincraze. Håkon Elias Pettersen - lydtekniker (f.1985) Håkon er en freelance front of house-tekniker, plateprodusent og kontrabassist bosatt i Oslo. Han studerte musikkteknologi, kontrabass og pedagogikk i Tromsø, og jobbet noen år der med lokale artister før han flyttet til Oslo. Han trives like godt bak miksebordet, enten det er rundt omkring på turné, eller med et knakende godt band i studio. Han har reist på turné over store deler av Norge, og flere andre land, med de fleste av artistene nevnt over, og andre, som Katarina Barruk, Marja Mortensson (spellemannspris 2019), Lisa Skoglund, Benjamin Mørk, det norsk-palestinske kollektivet Sharaka Ensemble, americanabandet Hollow Hearts, og mange flere! 


Kosmorama på tur

Film, Trinn: VG1-VG3
For de skolene som har lang reisevei til Trondheim, kan vi tilby en mini-festivalopplevelse ved skolens nærmeste kino. Typisk vil dette innebære visning på høsten av to filmer fra repertoaret til vårens festival, med en innleder fra festivalen. Tilbudet spesialtipasses hver skole i samarbeid med DKS og Kosmorama.

Kristin Lavransdatter (Trøndelag Teater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
KRISTIN LAVRANSDATTER av Sigrid Undset handler om livet til middelalderkvinnen Kristin Lavransdatter. I sine livsvalg drives hun av nysgjerrighet og begjær – krefter som stadig står i konflikt med normer og moral.Regissør Kjersti Horn har sammen med Kristian L. Strømskag skapt en ny, revitalisert dramaturgi til det kjente verket. Historien blir kraftfull og høydramatisk, enkel og inderlig. Forestillingen er basert på alle tre bøkene i serien.
Vi får billetter til forestilling på dagtid følgende datoer: 26. november, 3., 4. og 5. desember 2019.

Kunsten å utforske en annen virkelighet

Visuell kunst, Trinn: 5
FASTTILBUD 8. TRINN - bestillingstilbud 5.-10.trinn
Vi vil se på samtidskunst som har fokus på sanselige opplevelser og publikums deltakelse. Vi vil undersøke hvilke materialer og uttrykksformer som brukes, hvordan kunstnerne forholder seg til rommet de stiller ut i, og hvordan publikum blir en del av deres verk. Hvorfor ønsker kunstnere å skape en annen virkelighet som vi kan tre inn i og oppleve? Og hvordan kan vi utforske og skape et totalt kunstverk som vi selv er en del av i et klasserom? 
Opplegget består av en 30 min dialogbasert forelesning og et 60 min verksted. Formålet med forelesningen er å gi elevene en utvidet forståelse for hva og hvordan man kan oppleve kunst.

Natta pappa henta oss

Film, Trinn: 5-10
Natta pappa henta oss er en personlig dokumentarfilm hvor filmskaper og regissør Steffan Strandberg blander duse hjemmevideoer, uttrykksfulle animasjoner og en nær fortellerstemme for å ta oss med gjennom sin egen utrygge barndom; og om natta som ble så avgjørende for ham og lillebroren.
Da moren til Steffan døde følte han ingenting. Ikke sorg. Ikke lettelse. Hvordan ble det sånn? Han forsøker i denne gripende filmen å forsone seg med barndommen hos en mamma som valgte alkohol og flasken framfor sine barn.
Steffan Strandberg har valgt ut et knippe sterke minner fra sine formative år som umiddelbart tar oss inn i den omsorgssvikten han og broren opplevde. I en Pandoras eske av fortrengte minner dukker både morsomme høydepunkt, spennende eventyr og såre etterspill opp.
Natt pappa henta oss er er et stemningsfullt, sårt og ganske sint oppgjør. Med en sterk historie som fungerer både som en tidløs fortelling om foreldresvikt, samtidig som den tar oss med til en brytningstid i overgangen mellom 70- og 80-tallet, hvor fars muligheter til å få foreldreretten begynner å røre på seg i Norge.
Filmen introduseres av regissøren selv, og det vil åpnes opp for spørsmål og samtale i etterkant.

NORR - Da gudene breaket (Absence )

Scenekunst, Trinn: 5-VG3
Norrøn mytologi møter breaking og animasjon i denne fantastiske forestillingen om gudene i Åsgard og deres kamp mot mørkets onde krefter. Forestillingen er en co-produksjon med Den Nationale Scene i Bergen, og har tidligere tiurnert landet rundt med Riksteatret. Vi tilbyr en versjon med forenklet scenografi og kortere riggetid, spesialtilpasset DKS.
Inspirert av Voluspå og Snorres Edda har Absence skapt en fantastisk forestilling om norrøn mytologi. Historien følger de norrøne gudene i Åsgard fra verdens skapelse til Ragnarok, verdens undergang. Forestillingen er laget i ekte Absence stil, som for mange er synonymt med rå breaking, en god dose humor, fantastisk musikk og akrobatikk på ekstremt høyt nivå.  
Først fantes ingenting, bare ild og is i Ginnunga gap. Etterhvert som isen smeltet ble liv til. Den onde jotnen Yme reiser seg fra mørket. Odin bekjemper Yme og bruker kroppen hans til å skape verden. Han lager et hjem til menneskene, Midgard. En borg hvor gudene kan bo, Åsgard. Og et sted hvor de onde jotnene kan bo, Jotunheimen. Og til slutt en bro i mellom disse stedene, Bivrost.Odin hadde flere sønner, men to var hans favoritter. Tor, tordenguden, han er den sterkeste av de alle og når han svinger hammeren sin Mjølner skjelver hele verden. Balder, lysets gud, han er den fagreste og snilleste blant dem, og alle elsker han. Balder skaper balanse i universet.En natt får Odin et mareritt som spår at han kommer til å miste sønnene sine og at den verden han har skapt kommer til å gå til grunne i ragnarok. Balder er nøkkelen til det hele, han må ikke komme til skade. Odin setter ut på en reise for å få alle vesener og vekster til å sverge å ikke skade Balder. Alle sverget utenom en, en så ung og harmløs vekst at Odin ikke trodde den ville skade, mistelteinen.Odins favorisering av sønnene sine skaper frustrasjon og sinne i Loke. Han klarer å lure ondskap inn i Åsgard, han sniker Fenrisulven forbi gudenes vokter Heimdall. Når han får høre om mistelteinen legger han en slu plan for å ta livet av Balder og sette i gang verdens ende.I Ragnarok utkjempes den klassiske kampen mellom gudene og mørkets skapninger. Tor prøver å bekjempe Midgardsormen, Odin mot Fenrisulven og Heimdall sloss til sine siste krefter for å prøve å stoppe Loke.

Pulverheksa møter Otto Monster

Litteratur, Trinn: 1-4
Hva skjer når to av Norges mest kjente barnebokfigurer møtes i samme forestilling? Pulverheksa forteller, og tryller deretter fram Jon Ewo. Han forteller om hva som skjer når Otto skal bades og dessuten får de svaret på hvorfor Jon Ewo har en gul hanske på hodet! 
Ingunn Aamodt skriver bøkene om Pulverheksa. Jon Ewo har skrevet Otto-Monster-serien.Den første boka om Pulverheksa ble utgitt i 1998. Serien er blitt en stor suksess blant norske barn. Hittil er det kommet 12 bøker om Pulverheksa, pluss to samlebøker og to pekebøker.Otto Monster er hovedperson i en lang rekke humoristiske lettlestbøker skrevet av den norske forfatteren Jon Ewo og illustrert av Reidar Kjelsen. Bøkene preges av bakvendtlandskomikk og infantil humor med store mengder av promp, gørr og utrolige monstre.I dette besøket møtes de to forfatterne i samme forestilling. Pulverheksa forteller og leser om sin verden med grønnskollingen, drømmeprinsen og småtrollene. Deretter tryller hun fram Jon Ewo som skriver bøkene om Otto Monster. Han lærer elevene hva et monsterbrøl er og leser fra en Otto Monsterbok.
Kort sagt – det blir opplesing, trylling, tull og tøys – og litt mer fjas. Elevene får også prøve å brøle selv. Forestillingen avrundes med loddtrekning hvor to av elevene får gå hjem med hver sin bok.

Renegades - våre kvinnelige forgjengere

Musikk, Trinn: 8-10
Hvem var disse kvinnene: Lili og Nadia Boulanger, Dame Ethel Smyth, Anna Lindeman, og Karin Rehnqvist ?
Forestillingen «Renegades - Våre kvinnelige forgjengere »  trekker fram kvinnelige klassiske komponister, forteller deres livshistorier, og utforsker hva «kvinne» egentlig betyr.Tre kvinner i overdådige Rokokko-kjoler og ubekvemt høyhælte sko kommer inn på scenen og iakttar
publikum, mens publikum iakttar dem. De har hvite pudrede ansikter, med oransjerøde lepper.
Antrekkene er ubehagelige, parykkene klør, skoene klyper, sminken lar ikke huden puste. «Hva er kvinne?» spør de mens de gjør seg mer komfortable, skoene kastes av, de gjør de endringene de må for å kunne synge, spille klaver, og bevege seg.Den ene tar et stykke leire fra sitt ribbein og lager små kvinnefigurer av den. Den andre kvinnen tar av parykken og bygger den om til et slags amfi. Den tredje bretter av seg skjørtet, det viser seg at den er laget av strimatter, og legger dem på gulvet. De lager et alter av kostymene sine. Etter hvert som de blir mer og mer frigjort, blir alteret mer og mer forseggjort. Dette, og mer, skjer samtidig med framføringen av musikken til Lili og Nadia Boulanger, Ethel Smyth, Alice Tegnér, Karin Rehnqvist.Livshistoriene til disse komponistene fortelles og i teaterkor stiller de tre kvinnene spørsmål rundt hva «kvinne» er; hva det har vært gjennom kunsthistorien, og hva det er i dag. Musikken gir en ekstra dimensjon til komponistenes gripende livshistorier - den er sterk, den er leken og fordyper vår forståelse for kvinnene som kjempet gjennom så dramatiske motkrefter for å utøve sin kunst. Den gir oss en priviligert følelse av å kjenne dem personlig, av å ha dem i samme rom og få se noe av det aller innerste i dem. Samtidig trer utøverne inn og ut av ulike roller og fiksjonslag med distanse og selvironi. Hva de har å si er viktig, det skal tas alvorlig, men det er også lov å le.«Renegades» byr på løse scener, musikk, dans, overdådige kostymer, en tannbørste, spennende livshistorier, skyggeteater og noe ritualisme. Forestillingen er kontemporær i dramaturgi og virkemidler; flere narrativer, perspektiver og holdninger flettes sammen i eksplisitte og uuttalte mønstre, og hva publikum får ut av det er opp til dem selv.«Renegades» prøver på seg ulike teatersjangere som en kvinne prøver antrekk før hun går ut. Så stiller den spørsmål ved slike stereotypiske bilder. Den inneholder fremføringer på særdeles høyt nivå av musikk som spilles alt for sjeldent, det hele krydret med humoristiske kommentarer, og lekenhet..."Vi tropper opp med kostymer, skyggeteater, monologer, teaterkor, alter, gestalting av kunsthistorie og mer til...vær forberedt"

Tråante: Marja og Katarina

Musikk, Trinn: 1-VG3
Tråante er det samiske navnet på Trondheim. De to samiske artistene Marja Fjellheim Mortensson og Katarina Barruk har begge  tilknytning til denne byen der det første samiske landsmøtet ble holdt for 100 år siden i 1917. De to unge samiske artistene representerer en ny generasjon artister og har fått med seg et lite stjernelag av norske musikere: Daniel Herskedal (tuba), Espen Berg(piano) og Stian Lundberg (perkusjon). Sammen har de laget en helt ny konsert som inneholder alt fra gammel tradisjonell samisk musikk til moderne  musikk, komponert av utøverne selv.
Konsertproduksjonen er blitt til i forbindelse med jubileet Tråante 2017: 6. – 9. februar 1917 ble samenes første landsmøte gjennomført i Metodistkirken i Trondheim. Dette var første gang at representanter for store deler av Sápmi møttes for å fremme felles sak som et folk. I denne forbindelse blir det et stort jubileum i februar 2017 i Trondheim.Begge de samiske vokalistene har en relasjon til sentrale personer fra landsmøtet i 1917:  Marjas tippoldefar Daniel Mortensson var en av møtelederne på det første samiske landsmøtet i Trondheim 6-8 februar 1917. Derfor er det ekstra morsomt at hun er med som joiker på 100 års jubileet. Daniel Mortensson var en aktiv forkjemper for samiske rettigheter og en organisasjonsmann. Han ga også ut avisa Waren Sardne (Fjellets røst) fra 1910.Katarina Barruks máddaráhkká (oldemor) hette Maria Katarina (1882-1950). Maria Katarina født Laula gift Barruk, grunnla den aller første samiske kvinneforeningen 1904. Hun arbeidet aktivt med å grunnlegge lappenes sentralforbund 1904, og var med å arrangere det første samiske landsmøtet i Tråante (Trondheim) 1917.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter