Røros

Røros

Postadresse: Bergmannsgt. 23, 7374 Røros

Besøksadresse: Storstuggu, Ol-Klemmetsav. 50, 7374 Røros

Telefon: 92431207

E-post:ane.linn.haagaas@roros.kommune.no (Kommunekontakt/koordinator)

Kontaktperson: Alfhild Myre, 90135772, 40857024, alfhild.myre@roros.kommune.no (Avdelingsleder 1.-4. trinn), Anne Marie Mørtvedt, 47756701, anne.mortvedt@roros.kommune.no, Bodil Moseng, bodil.moseng@roros.kommune.no, Geir Tønnesen, geir.tonnessen@roros.kommune.no, Gerd Alice Sødal, 48024561, gerd.sodal@roros.kommune.no

Antall produksjoner: 14

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

#denfølelsen

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Med utgangspunkt i ungdomsromanen #alfahann (vinner av U-Prisen 2016) settes det søkelys på de viktige følelsene, både i litteraturen og i virkeligheten. Elevene får innsyn i hvordan en forfatter tenker når han skriver en roman. Jan Tore Noreng er en engasjert og engasjerende forfatter, og målet er alltid å skape en samtale med elevgruppa. Det blir naturligvis også lest fra romanen.

Alice i Eventyrland (Feil Teater )

Scenekunst, Trinn: 1-7
Alice er ikke som de andre jentene, hun føler seg utilpass i et samfunn fullt av strenge normer. Hun løper vekk fra et frieri, faller ned i et hull og havner i Eventyrland hvor den onde Røde Dronningen regjerer. Nå må Alice redde Eventyrland! På reisen møter hun en kanin, en hattemaker og mange andre rare karakterer som gir henne en verdifull lærepenge -  hun må være seg selv for å overkomme hindrene både i Eventyrland, og senere, i sin egen verden.Alice i Eventyrland er en helsprø teaterforestilling for barn fra 5 til 12 år. Forestillingen spilles som tegneserieteater - en komisk, fartsfylt og nyskapende stil i det norske teaterlandskapet. Forestillingen er energisk- med dynamisk bruk av lyd og musikk, og et bredt spekter av uttrykk. Feil Teater ønsker at barna skal hengi seg til et magisk univers og en historie om viktigheten av å ta egne valg.

Det annerledes barnet

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Med utgangspunkt i skulpturer og arbeider på papir av Kjell Erik Killi-Ohlsen skal vi undersøke hva vi mener med å være annerledes? Mye av Killi-Ohlsens kunst kjennetegnes av at han peker på det som er annerledes, det som kanskje befinner seg i utkanten av samfunnet og de normer og regler som vi er vant til å forholde oss til. Men hvem definerer hva som er normalt, vanlig, akseptert? Hva som betraktes som vanlig varierer fra kultur til kultur, fra samfunn til samfunn. Identiteten vår er ofte knyttet til kjønn og forventninger til hvordan vi viser hvilket kjønn vi har. I dagens samfunn er det så lite som skal til for å falle utenfor, vi måler oss opp mot andre og strever med å være perfekte, flinke og talentfulle. Men pirker vi litt under overflata ser vi at alle skjuler noe, alle har vi noe som gjør oss litt «annerledes», utenpå eller inni. Hva skal til for å få et rausere og mer inkluderende samfunn? Hva kan vi selv gjøre? Og hvordan kan vi utrykke hvem vi er? Og hvordan kan vi uttrykke slike spørsmål og tanker gjennom kunst?

Fortellinger om flukt

Kulturarv, Trinn: 8-VG3
Gjennom arbeid med studieutstillinga Fortellinger om flukt vil vi ta utgangspunkt i flukthistorier frå den andre verdskrigen for å utforska temaet flukt i fortid og notid. I tillegg vil elevane jobba med heile historia til Falstad, med hovudvekt på tida som nazistisk fangeleir, og vi nyttar henne som bakteppe for aktualisering, og saman med elevane lagar vi ein innhaldsrik dag som fremjar både historiemedvit og refleksjon rundt dagsaktuell tematikk. Gjennom elevaktiviserande metodar, refleksjon og diskusjon vil elevane utfordrast til kritisk tenking rundt kildebruk, historiebruk, minnekultur, menneskerettar og andre dagsaktuelle tema.
Gjennom studieutstillinga og undervisninga vil elevane bli kjent med enkeltpersonars skjebnar under den andre verdskrigen og fram til i dag. Den historiske empatien som oppstår i møte med mikrohistorie vil elevane bearbeide i felles refleksjon og diskusjon med medelevar og senterets pedagogar. Studieutstillinga er laga av bilete-, video- og skulpturkunstnarar i samarbeid med oss på Falstadsenteret, og har ein meir visuell og taktil inngang til historieformidling enn noko vi har hatt før. Vi nyttar desse elementa i undervisninga, i tillegg til andre formuttrykk som finst på minnestaden ved senteret og i Falstadskogen.

Hyllest til Chuck Berry

Musikk, Trinn: 8-VG3
Daniel Røssing har turnert med Chuck Berry på et 100 talls konserter. Her forteller han om sine opplevelser på turne med Berry og spiller flere av hans kjente låter.Charles Edward Anderson «Chuck» Berry  fra St.Louis i USA (18/101926 -2017) var en amerikansk gitarist, sanger og komponist innen rock and roll-sjangeren. I 2015 ble han av Rolling Stone rangert som den 4. beste låtskriveren noen gang, bare slått av Bob Dylan, Paul McCartney og John Lennon.Kjente låter han har laget er: Johnny B.Goode, Roll over Beethoven, You can never tell , disse låtene er spilt over hele verden i mange forskjellige varianter. Gå inn på denne lenken og les mer: Historien om Chuck BerryOBS under arbeid.

James Bond (Feil Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-10
 «James Bond» er en scenisk adapsjon av den ikoniske filmen Goldeneye. Forestillingen er laget i stilen tegneserieteater - en leken og actionfylt uttrykksform som harselerer med filmens verden. Dette er en forestilling fullspekket av humor, parodiske karakterer og kjente referanser. De fem skuespillerne har ikke med seg noen kostymer eller kulisser på scenen - alt fra motorsykler til pinballmaskiner levendegjøres kun via aktørenes kropper. Og når de i tillegg skal spille ut en to timer lang film på bare 20 minutter blir det klart at dette er en forestilling med et forrykende tempo.

Jesus Christ Superstar (Trøndelag Teater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Tidenes rockeopera 
Jesus, Judas og Maria ­Magdalena. ­Pasjon, vennskap og idoldyrking. ­Justismord, fornektelse og mirakler. Et drama du ikke har sett maken til.
Jesus Christ Superstar handler om Jesus som søker tilhørighet, vennenes støtte og massenes bekreftelse, og som gjennom sin person skaper frykt og fasinasjon med sin tro.Jesus og hans følgere skal til Jerusalem. Der venter ypperstepresten som frykter at Jesus kan bli en trussel mot den romerske okkupasjonsmakten, og at konsekvensen kan bli fatal – både for det jødiske folket og for presteskapet. Judas og Maria Magdalena ser sin næreste venn stå imot presset fra autoritetene, men hvordan kan de hjelpe ham? Jesu visjon og handlinger resulterer i en idoldyrking som truer myndighetene og får katastrofale følger. Hvordan forholder man seg til å være sentrum for voksende popularitet i en polarisert tid? Og hvor langt er vi mennesker villige til å gå for det vi tror på?Selv om musikalen ble skrevet for 50 år siden, er problemstillingene evig aktuelle. Det meste av handlingen er hentet fra Bibelen, men Andrew Lloyd Webber og Tim Rice utvider også historien til å omhandle mer politiske og mellommenneskelige utfordringer. Regissør Ronny Danielsson, mannen bak The Sound of Music og Spelemann på taket på Trøndelag Teater, leder det hele sammen med sitt kunstneriske lag. Olve Løseth spiller ikonet Jesus, og Mads Bones og Silje Lundblad spiller hans nærmeste følgesvenner Judas og Maria Magdalena.

Lift

Musikk, Trinn: 1-7
LIFT (Randi Pontoppidan(DK) og Sissel Vera Pettersen(NO)) er et fabulerende eksperimenterende miniensemble, som tar kjente og ukjente lyder til steder de ikke har vært før. LIFT henter inspirasjon fra en bred vifte av verdensmusikk, jazz, impro, klassisk, beat box, noise, dyrelyder og alle de hverdagslydene vi har rundt oss, men kanskje ikke alltid legger merke til. Barna får møte masse ulike instrumenter som: kalimba, ocean drum, regnstav, saxofon, gitar, munnharpe, tibetanske singing bowls, samt live elektronisk sampling. Denne produksjonen har turnert siden 2009 både i Norge og i Danmark(gjennom LMS), og har fått strålende respons fra barn, unge og lærere. LIFT ble anbefalt av Rikskonsertenes programråd. Produsent/referanse: Kristin Løseth Waade  Medvirkende: Sissel Vera Pettersen og Randi Pontoppidan. Vi rigger og styrer selv lyd, og medbringer enkel scenografi. Varighe ca 35 minutter.

Los Bando

Film, Trinn: 5-10
En norsk feelgood roadmovie! I denne komedien følger vi bandet Los Bando Immortale på en reise gjennom Norge. Med gassen i bånn og rayllysjåfør Martin (Jonas Oftebro) bak rattet må bandet bryte lover og regler, trosse foreldre og egne helter for å rekke frem til NM i rock. Drivkraften er stor, men hindringene kanskje enda større - vil de rekke frem i tide?Det er få norske filmer som bygger på originalmanus , men Los Bando er laget av ekte menneskehender!  Les gjerne den fine anmeldesen her:https://www.vg.no/rampelys/film/i/VR97z3/filmanmeldelse-los-bando-reisen-til-rockestjernenLos Bando var nominaert til European Film Awards EFA Young Audience Award i vår: https://www.nfi.no/aktuelt/2019/norske-los-bando-nominert-til-efa-young-audience-award Los Bando ble den mestvinnende norske filmen på festivaler i fjor. Filmen har vunnet 20 priser. 

MikkMakk – litt mosaikk takk!

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Kunnskap om geometri er viktig innenfor alle visuelle kunstformer, og i all komposisjon ligger matematiske og geometriske prinsipper til grunn. Med utgangspunkt i kunstneren Anita Abtahis keramiske bilder blir vi kjent med noen av de mange mulighetene som finnes innen bruk av geometri i mosaikk og komposisjon. Besøket består av liten utstilling og et praktisk verksted i to deler.
I utstillingen får elevene en kort presentasjon av Anita Abtahis kunstverk. I workshopen vil elevene få utforske bruk av geometri i komposisjon og mønsterbygging. I første del skal elevene klippe ut geometriske former i papir, som de bruker til å sette sammen et mønster. I workshopens andre del vil elevene få bygge mønster med ekte keramiske fliser.Forberedelser: Skolen stiller med A3 ark, lim og sakser. Ta også med et kamera for å dokumentere prosess og resultat. Før besøket kan læreren snakke med elevene om geometri og symmetri.Etterarbeid: Bli inspirert av prosjektet og jobb videre med mønsterbygging. Dette passer inn både i matte-timer og i kunst- og håndverkstimene. Bruk gjerne mal som ligger lenger ned på siden. Tips til materiale som kan anvendes: lufttørkende leire, for eksempel Dasleire. Kan tørkes og males og vil se ut som mosaikk. Andre materialer: tre, kartong, tekstil osv.

Propaganda på tur

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Dette er turnéversjonen av opplegget Justismuseet har holdt i sine lokaler i Trondheim. Nå kommer de til DIN skole.
Med Justismuseets utstilling om Nasjonal Samlings propagandaplakater som bakteppe, skal elevene lage sin egen propaganda. Først utforsker de propagandaens virkemidler, som fiendebilder, svart-hvitt-tenking, overdrivelser og så videre. Så får de klippe og lime eksisterende propaganda, og selv bestemme hvordan de vil endre og remikse propagandaens budskap. Til slutt henger elevene opp propagandaplakatene sine på veggen i utstillingen, før vi diskuterer resultatene. Elevene inviteres til å dele sin propaganda på museets egen Instagram-konto.
Målet med undervisningsopplegget er å bevisstgjøre elevene på informasjonsstrømmen de møter på gata, på nett og på sosiale medier. Hva er avsenderens motiver? Framstiller reklamen fakta? Er nyhetene som deles på Facebook ekte eller falske? å veien til opplegget skal elevene lage en liste over informasjon de møter, gjerne ved å ta bilder med mobilene sine. Plakater, skilt, reklame, skjermer osv. I løpet av opplegget skal vi diskutere hvordan den informasjonen vi møter forsøker å påvirke oss. Hva er forskjeller på skilting og reklame? Til etterarbeid vil vi utstyre lærere og elever med et ressurshefte med aktiviteter og oppgaver. Vi inviterer elevene til å «ta over» museets Twitter-, Instagram- og Facebook-konto, for å dele foto av propaganda og reklame de lager selv.  

Renegades - våre kvinnelige forgjengere

Musikk, Trinn: 8-10
Hvem var disse kvinnene: Lili og Nadia Boulanger, Dame Ethel Smyth, Anna Lindeman, og Karin Rehnqvist ?
Forestillingen «Renegades - Våre kvinnelige forgjengere »  trekker fram kvinnelige klassiske komponister, forteller deres livshistorier, og utforsker hva «kvinne» egentlig betyr.Tre kvinner i overdådige Rokokko-kjoler og ubekvemt høyhælte sko kommer inn på scenen og iakttar
publikum, mens publikum iakttar dem. De har hvite pudrede ansikter, med oransjerøde lepper.Antrekkene er ubehagelige, parykkene klør, skoene klyper, sminken lar ikke huden puste. «Hva er kvinne?» spør de mens de gjør seg mer komfortable, skoene kastes av, de gjør de endringene de må for å kunne synge, spille klaver, og bevege seg.Den ene tar et stykke leire fra sitt ribbein og lager små kvinnefigurer av den. Den andre kvinnen tar av parykken og bygger den om til et slags amfi. Den tredje bretter av seg skjørtet, det viser seg at den er laget av strimatter, og legger dem på gulvet. De lager et alter av kostymene sine. Etter hvert som de blir mer og mer frigjort, blir alteret mer og mer forseggjort. Dette, og mer, skjer samtidig med framføringen av musikken til Lili og Nadia Boulanger, Ethel Smyth, Alice Tegnér, Karin Rehnqvist.Livshistoriene til disse komponistene fortelles og i teaterkor stiller de tre kvinnene spørsmål rundt hva «kvinne» er; hva det har vært gjennom kunsthistorien, og hva det er i dag. Musikken gir en ekstra dimensjon til komponistenes gripende livshistorier - den er sterk, den er leken og fordyper vår forståelse for kvinnene som kjempet gjennom så dramatiske motkrefter for å utøve sin kunst. Den gir oss en priviligert følelse av å kjenne dem personlig, av å ha dem i samme rom og få se noe av det aller innerste i dem. Samtidig trer utøverne inn og ut av ulike roller og fiksjonslag med distanse og selvironi. Hva de har å si er viktig, det skal tas alvorlig, men det er også lov å le.«Renegades» byr på løse scener, musikk, dans, overdådige kostymer, en tannbørste, spennende livshistorier, skyggeteater og noe ritualisme. Forestillingen er kontemporær i dramaturgi og virkemidler; flere narrativer, perspektiver og holdninger flettes sammen i eksplisitte og uuttalte mønstre, og hva publikum får ut av det er opp til dem selv.«Renegades» prøver på seg ulike teatersjangere som en kvinne prøver antrekk før hun går ut. Så stiller den spørsmål ved slike stereotypiske bilder. Den inneholder fremføringer på særdeles høyt nivå av musikk som spilles alt for sjeldent, det hele krydret med humoristiske kommentarer, og lekenhet..."Vi tropper opp med kostymer, skyggeteater, monologer, teaterkor, alter, gestalting av kunsthistorie og mer til...vær forberedt"

Tråante: Marja og Katarina

Musikk, Trinn: 1-VG3
Tråante er det samiske navnet på Trondheim. De to samiske artistene Marja Fjellheim Mortensson og Katarina Barruk har begge  tilknytning til denne byen der det første samiske landsmøtet ble holdt for 100 år siden i 1917. De to unge samiske artistene representerer en ny generasjon artister og har fått med seg et lite stjernelag av norske musikere: Daniel Herskedal (tuba), Espen Berg(piano) og Stian Lundberg (perkusjon). Sammen har de laget en helt ny konsert som inneholder alt fra gammel tradisjonell samisk musikk til moderne  musikk, komponert av utøverne selv.
Konsertproduksjonen er blitt til i forbindelse med jubileet Tråante 2017: 6. – 9. februar 1917 ble samenes første landsmøte gjennomført i Metodistkirken i Trondheim. Dette var første gang at representanter for store deler av Sápmi møttes for å fremme felles sak som et folk. I denne forbindelse blir det et stort jubileum i februar 2017 i Trondheim.Begge de samiske vokalistene har en relasjon til sentrale personer fra landsmøtet i 1917:  Marjas tippoldefar Daniel Mortensson var en av møtelederne på det første samiske landsmøtet i Trondheim 6-8 februar 1917. Derfor er det ekstra morsomt at hun er med som joiker på 100 års jubileet. Daniel Mortensson var en aktiv forkjemper for samiske rettigheter og en organisasjonsmann. Han ga også ut avisa Waren Sardne (Fjellets røst) fra 1910.Katarina Barruks máddaráhkká (oldemor) hette Maria Katarina (1882-1950). Maria Katarina født Laula gift Barruk, grunnla den aller første samiske kvinneforeningen 1904. Hun arbeidet aktivt med å grunnlegge lappenes sentralforbund 1904, og var med å arrangere det første samiske landsmøtet i Tråante (Trondheim) 1917.

Ugler i mosen (Konstellasjonen AS)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Ugler i mosen er en interaktiv teaterforestilling for 1.-4.trinn. I en magisk grønnkledd ugleskog møter vi de selvhøytidelige, langstrakte verdensmestrene Huttistuttene. Med sine entusiastiske krumspring søker de nysgjerrige Huttistuttene svar på alle gåter, også vennskapets gåte. Men når planen går i vasken og rutiner brytes, oppstår konkurranse, sjalusi og et ønske om forandring. Ved mørkets fall blir venner fiender. Kan alt bli som før, kan man tilgi og bli venner igjen?
Ugler i mosen er en av fire produksjoner på landsbasis som ble valgt ut til å være med på SceSam – et prosjekt som forsker i interaktive dramaturgier for barn. Gjennom denne deltakelsen fikk konstellasjonen mulighet til å fordype seg i arbeidet med hovedfokus på interaktivitet for målgruppen, gjennom seminarer, workshops og veiledning av SceSammentor Lise Hovik. Våren 2017 utga Hovik og Lisa Nagel fagboka Deltakelse om interaktivitet i scenekunst for barn, basert på forskningsarbeidet fra blant annet Ugler i mosen.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter